ÖKKV-medlemmen Ulla Gustafsson betraktar emaljer av
Mikael Arvidsson.

Merparten av deltagarna, som kommer från så vitt skilda platser i Sverige som Malmö, Trosa, Stockholm, Östersund, Härnösand, Umeå och Örnsköldsvik, har fått egna utställningsrum förutom några som fått dela på utrymmet. Utställningen är förmodligen den mest omväxlande och bäst presenterade som ÖKKV genomfört. Att konstnärerna fördelats i separata rum gör att man slipper den splittring och oöversiktlighet som vanliga samlingsutställningar ofta innebär.

Möte i Jörgen Nilssons utställningsrum.

Storbildsgrafik av Annikka Arvidsson.

I utställningen finns också historik om ÖKKV med pressklipp, affischer, vernissagekort m.m. Som presentation av en kollektivverkstad och dess konstnärer är jubileumsutställningen definitivt en sevärdhet just nu i länet. Efter en vecka har den rönt så stort intresse att kommunen gått in och stöder en förlängning hela juli ut, från att inledningsvis bara vara tänkt för två veckor. Det kan vara svårt att hitta till utställningen men enklast söker man upp receptionen på Arken för vidare skyltning.

En del av ÖKKV:s grafiska produktion visas i det mittersta rummet.

ÖKKV 25 år Jubileumsutställning
Arken, Hus J Plan 4, Örnsköldsvik
- till 29 juli (förlängt)

I samband med att ÖKKV fyller 25 år (från starten 1980 i Domsjö) visar man en stor medlemsutställning i en hyresledig kontorsvåning på Arkens Tjänstecentrum. Hela 29 konstnärer visar runt 170 verk fördelade på ett 25-tal rum. Inbakad i utställningen är också en minnesavdelning med grafik, emalj och skulptur av Bertil Ågren och Fredrik Kassman, två pionjärer i starten. Utställningen omfattar de flesta tekniker, som grafik, måleri, emalj, textil, foto, skulptur samt olika blandtekniker.

Eftersom utställningen visar varje konstnär på ett bra och avgränsat sätt är det värt att nämna alla övriga deltagarna i teknikföljd. Grafik: Maria Lagerborg, Cathrine Johansson, Annikka Arvidsson, Ulla Gustafsson, Christer Carlstedt (även måleri). Måleri: Monika Gerdrup, Staffan Schönberg, Monika Hämberg, Arne Falang, Jon Åkerlind, Märit Olsson, Herman Lohe, Nic Langendoen, Karin Sjödin, Jan K Persson (även foto), Bill Olson, Britt-Marie Midenge, Karin Olsén-Öberg. Emalj: Ingrid Södersten (även textil), Stefan Törn, Mikael Arvidsson (även måleri). Skulptur: Åke Lagerborg, Jörgen Nilsson, Dag Wallin. Slutligen olika blandtekniker och objekt av Kerstin Svanberg, Lars Ahlström och Aino Näslund.